zondag 2 augustus 2009

Piccinini in Amersfoort



In Amersfoort is sinds kort op particulier iniatief een nieuw museum voor moderne kunst geopend: Kunsthalkade (www.kunsthalkade.nl). Interessant is dat in dit museum nog tot en met 30 augustus aanstaande een tentoonstelling is te bezichtigen met daarin werk van Patricia Piccinini, de Australische kunstenares over wie we al eerder in dit blog iets verteld hebben. Informatie over de tentoonstelling kun je vinden op www.through-the-looking-glass.nl.

Ik ben er nog niet geweest, maar het verhaal op de website lijkt interessant: de expositie biedt vooral ruimte aan kunstenaars die een verhaal willen vertellen met hun werk. Omdat ik zelf geen kunstenaar of kunsthistoricus ben, vind ik dat wel een aanbeveling. Vaak genoeg komt het voor dat ik in een galerie naar iets ben aan het kijken, geen idee heb wat het moet voorstellen en ook verder niet geraakt word door materialen etc. Het helpt dan enorm als er ergens een tekstje te vinden is met (een interpretatie van) de bedoeling van het werk. Kunst met een verhaal lijkt mij dus wel wat, al vraag ik me wel een beetje af of er dan ook kunstenaars zijn die helemaal niks met hun werk willen vertellen...

Een ander pluspunt is dat er ook werk van de Chapman brothers te zien is. Misschien heb je wel eens van ze gehoord. Een paar jaar geleden ging een loods in Engeland met veel van hun werk in vlammen op. Ze zijn vooral bekend doordat ze veel doen met wat ik maar 'model formaat' plastic poppetjes en landschappen noem. Ze maken allerlei werk dat 1 nanoseconde schattig lijkt, totdat je beter kijkt en ziet dat de plastic poppetjes elkaar bijvoorbeeld martelen en vermoorden. Zo'n werk is op dit moment in Venetie te zien: in allerlei grote aquaria spelen zich allerlei vreselijke, maar enorm fascinerende scenes af. In Nederland kennen we dat een beetje van de Theatergroep Hotel Modern, die een paar jaar geleden in kleine theaters een voorstelling speelde waarin de makers met een minuscuul cameraatje filmden hoe ze poppetjes van 3 cm de 2e WO lieten meemaken. Google maar eens op Hotel Modern. Ik ben er helemaal fan van en heb na hun eerste voorstelling alles van ze gezien!

But anyway.

Er is dus ook werk (iets minder choquerend volgens mij) van de gebroeders Chapman te zien in Amersfoort. Nog tm 30 augustus, dus wees er snel bij.

Geen opmerkingen: