Op de website van WaagSociety.org:
'In oktober begon bij de Waag Society in Amsterdam de 3de serie Sentient Creatures-lezingen, georganiseerd door kunstenaar Graham Smith, over kunst, wetenschap en technologie. Nieuw is dat Sentient Creatures twee gasten uitnodigt, die met elkaar in gesprek gaan. Op de 29ste oktober stonden Joe Davis en Robert Zwijnenberg centraal: beiden bewegen zich in de voorhoede van wat inmiddels Bio-Art is gaan heten, een nieuw genre dat kunst met gen-technologie combineert.
Joe Davis stuurde data van de vaginale contracties van ballerina’s de ruimte in, ving ééncelligen met een (nano-) vishengel, maakte een licht-teremin en dat is nog maar een kleine greep uit zijn projecten.
Davis is permanent artist in residence bij het MIT in Boston en kan misschien het beste omschreven worden als de kapitein Jack Sparrow van de kunstwereld. Rondstappend op zijn zelfgemaakte beenprothese (Davis verloor zijn been bij een alligator-aanvaal tijdens een vispartij) die ook fungeert als flesopener en geholpen door zijn zeer levendige fantasie is Davis doorlopend bezig met een reeks krankzinnige projecten die allemaal gemeen hebben dat ze high-tech met kunst combineren op een onverwachte, uitdagende manier.
Davis was een van de eersten die kunst met genetica combineerde en werkte intensief met de E-coli bacterie, verantwoordelijk voor de spijsvertering. Joe Davis laat zijn laatste werk zien en gaat in op zijn huidige rol als peetvader van de Bio-Art.
Ook aanwezig op de 29ste, prof.dr. Robert Zwijnenberg, die Davis 2 jaar geleden uitnodigde voor de eerste conferentie van het Centre for Arts and Genomics. Zwijnenberg gaat in op de vraag of kunstenaars die doordringen tot of meewerken aan de praktijk van de exacte wetenschap (en de kunst die ze produceren) een bijdrage kunnen leveren aan wetenschappen als sociologie, filosofie of antropologie.
'In oktober begon bij de Waag Society in Amsterdam de 3de serie Sentient Creatures-lezingen, georganiseerd door kunstenaar Graham Smith, over kunst, wetenschap en technologie. Nieuw is dat Sentient Creatures twee gasten uitnodigt, die met elkaar in gesprek gaan. Op de 29ste oktober stonden Joe Davis en Robert Zwijnenberg centraal: beiden bewegen zich in de voorhoede van wat inmiddels Bio-Art is gaan heten, een nieuw genre dat kunst met gen-technologie combineert.
Joe Davis stuurde data van de vaginale contracties van ballerina’s de ruimte in, ving ééncelligen met een (nano-) vishengel, maakte een licht-teremin en dat is nog maar een kleine greep uit zijn projecten.
Davis is permanent artist in residence bij het MIT in Boston en kan misschien het beste omschreven worden als de kapitein Jack Sparrow van de kunstwereld. Rondstappend op zijn zelfgemaakte beenprothese (Davis verloor zijn been bij een alligator-aanvaal tijdens een vispartij) die ook fungeert als flesopener en geholpen door zijn zeer levendige fantasie is Davis doorlopend bezig met een reeks krankzinnige projecten die allemaal gemeen hebben dat ze high-tech met kunst combineren op een onverwachte, uitdagende manier.
Davis was een van de eersten die kunst met genetica combineerde en werkte intensief met de E-coli bacterie, verantwoordelijk voor de spijsvertering. Joe Davis laat zijn laatste werk zien en gaat in op zijn huidige rol als peetvader van de Bio-Art.
Ook aanwezig op de 29ste, prof.dr. Robert Zwijnenberg, die Davis 2 jaar geleden uitnodigde voor de eerste conferentie van het Centre for Arts and Genomics. Zwijnenberg gaat in op de vraag of kunstenaars die doordringen tot of meewerken aan de praktijk van de exacte wetenschap (en de kunst die ze produceren) een bijdrage kunnen leveren aan wetenschappen als sociologie, filosofie of antropologie.
Kan deze nieuwe kunstvorm de ‘zachte’ wetenschap een originele en onverwachte directe toegang tot de ‘harde’ wetenschap bieden en de menswetenschappen de kans geven vanuit hun eigen perspectief over deze onderwerpen mee te debatteren? Wat kunnen de menswetenschappen leren van de samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars en wetenschappers? Wat verwachten de menswetenschappen van deze samenwerkingsverbanden en waarom zijn ze juist nu noodzakelijk? Deze vragen en meer komen aan bod tijdens de lezing van Zwijnenberg.'
Voor wie nieuwsgierig is naar Joe Davis: binnenkort verschijnt er een film over zijn leven! Hij werd hiervoor een aantal jaar gevolgd door een filmmaker. Een trailer is te zien op www.JoeDavisthemovie.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten