donderdag 10 december 2009

Eicellen te koop



Vandaag had ik een discussie met Rob Zwijnenberg. Ik stelde dat ik de vraag of iets kunst is helemaal niet altijd interessant vind. Of iets spannend is en waarom dat zo is, of iets je (op een verrassende manier) aan het denken zet, of je op een nieuwe manier naar iets laat kijken; dat zijn vragen waar ik als filosoof meer mee heb. Sociale acties zoals flashmobs, of de activiteiten van iemand als Nicolien Harskamp vind ik om die reden ook interessant. Maar Rob stelde dat de vraag naar of iets Kunst is of niet, juist belangrijk is, om zo een vrije, autonome ruimte voor kunstenaars te blijven houden. Kunst is volgens hem ambigu, origineel en zonder clichés. Reclame kan je ook aan het denken zetten, dus dat is geen onderscheidend kenmerk. Als voorbeeld noemde hij het werk van kunstenares Chrissy Conant: zij heeft een tijdje geleden een aantal van haar eigen eicellen laten weghalen, om deze tentoon te stellen en te verkopen als kaviaar.

Zie haar website: http://www.chrissycaviar.com/ccaviar/

Chrissy Caviar is absoluut een ultiem kunstwerk volgens Rob. Wat denk jij?

Geen opmerkingen: